Informační portál pro osoby
se specifickými potřebami

Kalendář akcí

Přidat vlastní akci

Hodiny tělocviku jen z lavičky. Děti je tam často prosedí zbytečně, vyplynulo z výzkumu zástupce dětského ombudsmana

19. 9. 2025 OstatníZdraví

Do aktovky v září patří ořezané tužky, nový rozvrh – a někdy je nezbytné přibalit i lékařský posudek. Ten se týká dětí, jejichž zdravotní stav vyžaduje uvolnění z hodin tělocviku. Jak to chodí v Česku? Nebývají někteří žáci vyloučeni ze sportovních aktivit zbytečně? Daří se základním školám začlenit děti s postižením? 

Právě na to přináší odpovědi nedávno dokončený výzkum Kanceláře ombudsmana a dětského ombudsmana. Výsledky však nejsou příliš příznivé. Podstatná část žáků, která by se mohla zapojit, bývá z tělocviku úplně uvolněna. A tak obvykle sportujícím spolužákům jen přihlíží. Zástupce dětského ombudsmana Vít Alexander Schorm připravuje návrhy řešení, jak současný stav zlepšit.

Někdo zvládne stojku, jinému zdravotní stav dovolí třeba jen protahovací cviky. V tělesné výchově ale nejde pouze o sport a fyzické zdraví. Podle České školní inspekce pohybové aktivity přispívají i k rozvíjení sociálních a emočních dovedností. Proto je důležité, aby se do něj zapojilo co nejvíce dětí. 

Jaká je ale skutečnost? Do jaké míry se hodin účastní děti se speciálními vzdělávacími potřebami, například s poruchou autistického spektra, pohybující se na vozíku nebo ty s astmatem? Nevyužívá se uvolňování z tělocviku nadbytečně? Tyto a další související oblasti zmapoval výzkum Kanceláře ombudsmana a dětského ombudsmana. Opírá se přitom o data získaná na konci školního roku 2023/24.

Na 349 školách zapojených do výzkumu bylo z tělocviku uvolněno dohromady 861 dětí. Ředitelé přibližně dvě třetiny z nich, zpravidla na základě lékařského posudku, uvolnili úplně, asi jednu třetinu částečně.

 „To není příliš pozitivní zpráva. Pouze u zanedbatelného počtu žáků totiž existují důvody, které zcela vylučují jejich účast v tělocviku,“ domnívá se zástupce dětského ombudsmana Vít Alexander Schorm. 

Právě lékařské posudky vyplynuly jako jedna z problematických oblastí. Žádný předpis totiž nepožaduje, aby lékaři uváděli, jaké aktivity jsou vlastně pro dítě nevhodné či rizikové. Značná část zkoumaných škol (39 %) tak nikdy nedostala jednoznačné vodítko, jak konkrétnímu žákovi přizpůsobit hodinu tělocviku na míru. 

Trhlin v systému je ale více. Děti bývají častěji uvolněny, místo aby dostaly tzv. podpůrné opatření. Ve srovnání s ostatními předměty tato opatření školy využívají výrazně méně. Pokud na ně dojde, nejčastěji se jedná o zapojení asistenta pedagoga.

„Výsledky našeho výzkumu ukazují, že ani po osmi letech od zavedení inkluzivního vzdělávání zdaleka není začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do hodin tělesné výchovy samozřejmostí,“ shrnul

Vít Alexander Schorm zástupce dětského ombudsmana

Zároveň nastínil další plánované kroky: „Naše závěry v první řadě prodiskutujeme s těmi, kterých se dotýkají nejvíc, tedy s lidmi s postižením, včetně samotných žáků. Následně navrhneme konkrétní řešení nedostatků současného systému. Rovněž budeme usilovat o větší osvětu všech zúčastněných o tom, jak přistupovat k uvolňování z tělocviku. Mám na mysli zejména školy, školská poradenská zařízení, lékaře, rodiče i děti. V neposlední řadě také zvážíme možnost navrhnout změnu právní úpravy.“

Zdroj: Veřejný ochránce práv

Štítky

Partneři

logo Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR logo T-Mobile logo INSPO logo Czi logo Transkript logo Grantový diář logo Handycars