Informační portál pro osoby
se specifickými potřebami

Kalendář akcí

Přidat vlastní akci

Přednáška: Základní lidská práva a svobody osob v sociální práci – standard č. 2 (omezování klientů v pravidlech služby, podmínkách pro vstup do zařízení, chování služby v rozporu s právy uživatele)

  • Datum konání: 13. 11. 2025
  • Čas: 09:00-15:00

Ve čtvrtek 13. 11. 2025 proběhne akreditovaná přednáška na téma Základní lidská práva a svobody osob v sociální práci – standard č. 2 (omezování klientů v pravidlech služby, podmínkách pro vstup do zařízení, chování služby v rozporu s právy uživatele) – webinář (od 9-15 hod. v prostředí Teams).

Přednášku bude lektorovat Mgr. Radka Pešlová, právnička věnující se sociálnímu a opatrovnickému právu.

Cena 1 790 Kč/osobu (cena bez DPH, nejsme plátci DPH).

Přihlásit se můžete zde: https://www.socialniradce.cz/akreditace/zakladni-lidska-prava-a-svobody-osob-v-socialni-praci-standard-c-2/

Přednáška je akreditovaná pro sociální pracovníky (MPSV) a uznatelná pro vzdělávání úředníků MV (akreditace a akreditování vzdělávacích programů průběžného vzdělávání novelou zákona o úřednících zrušeny k 31.12.2024):

  • AKREDITACE MPSV: A2021/1237-SP/VP
  • MV uznatelné

Podrobný popis:

ANOTACE

Osoby, které jsou klienty sociální práce (ať už při provádění sociální práce na obecním úřadu, nebo v sociálních službách) jsou osobami s nižší schopností obhajovat svá vlastní práva samostatně a vymáhat si své nároky. Často jde o osoby s duševním nebo mentálním postižením, vážným tělesných hendikepem, nebo jsou na pomezí chudoby, případně jsou příliš mladé nebo příliš staré. Ačkoliv není možné v sociální práci osoby znevýhodňovat, je třeba jim v co nejvyšší míře nechat zachované jejich kompetence a odpovědnost přiměřeně právě jejich věku, zdravotnímu stavu, schopnostem a vlastnostem. Sociální pracovník má osobu vyvádět z nepříznivé sociální situace a nemá zvyšovat závislost na své osobě nebo na službě, kterou poskytuje. Toto lze činit respektujícími metodami a s plnou znalostí základních práv a svobod. Je to právě sociální pracovník, který má být na výši a zvládnout kombinovat metody sociální práce vedoucí k naplňování stanovovaných cílů, které podporují osobu (klienta) sociální práce. Bohužel často dochází k situacím, kdy bez znalosti práv a povinností, základních práv a svobod, dochází k ještě větší sociální deprivaci. Např. na místo podpory osoby, pracovník za něj věci udělá, a ještě je degradujícím způsobem okomentuje s poukázáním na neschopnost klienta. Zdánlivě to pak vypadá dobře, klient je zaopatřený, ale základní práva klienta byla pošlapána osobou, která měla být erudovaná, citlivá a nejvíc ho měla podporovat. To vše se děje v tichosti, protože klient ve slabším postavení si nedokáže stěžovat a dostává se tak do nežádoucího područí sociální práce.

PROGRAM

Úvod – v úvodu bude představen lektor a zjištěna úroveň a motivace posluchačů, budou připomenuty právní podklady a sděleny zdroje.

Základní zásady a principy – seznámení se s právními podklady (především ústavními zákony, Úmluvami a občanským zákoníkem); hodnoty sociální práce, které se v těchto právních podkladech odrážejí (individuální přístup, důstojnost, dodržování lidských práv a svobod, respektování svobodné vůle, rovnosti a partnerství, názornost, flexibilita, přiměřená podpora, ochrana před diskriminací atd.).

Kazuistika – kde a kdy může docházet při poskytování služby/sociální práce k porušení práv klientů, konkrétní příklady.

Odpovědnost sociálního pracovníka – pokud dochází k porušování práv klienta, kdo a jak je za takovou situaci zodpovědný, jaká je s tím spojená možná náhrada škody a kdo ji má vymáhat. Které orgány a osoby jsou oprávněny provádět kontrolu, situaci vyhodnocovat a vymáhat nápravu?

Vnitřní pravidla – případy porušování práv klienta při stanovování vnitřních pravidel ve službě. Jak je to s alkoholem, kouřením, sexualitou, přestupkovým a trestním jednáním klienta a jaké další podmínky můžeme v rámci sociální práce řešit, omezovat, vymáhat plnění atd.?

Komunikace a konfliktní situace – z pohledu uživatele ve službě, klienta sociální práce, sociálního pracovníka, sociálního pracovníka v sociálních službách, opatrovníka.

Závěr – diskuse a dotazy, doplnění, na které se přijde v průběhu přednášky.

Pořadatel: Kalis s.r.o. a Sociální rádce, s.r.o.

Objednávkový formulář: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.helpnet.cz%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fobjednavkovy_formular_on-line_2025_11_13_zakladni_lidska_prava.docx&wdOrigin=BROWSELINK

Více informací

Partneři

logo Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR logo T-Mobile logo INSPO logo Czi logo Transkript logo Grantový diář logo Handycars