Podpora duševního zdraví mladých lidí má znovu „modrou”. Práh jižní Morava od září opět spustil preventivní programy zaměřené na duševní zdraví žáků a studentů.
Cílem je pomoci mladým lidem zvládat stres, mluvit o svých emocích a vyhledat v případě potřeby odbornou pomoc. Programy probíhají ve školách po celém Jihomoravském kraji – v Brně, Brně-venkově, na Znojemsku, Blanensku i Břeclavsku – a potrvají až do konce školního roku. Jejich financování zajišťuje Jihomoravský kraj.
V minulém školním roce se prostřednictvím těchto programů Prahu jižní Morava podařilo podpořit více než 2 400 dětí a rodičů v celkem 124 programech na 32 školách po celém Jihomoravském kraji. Z těchto zkušeností je zřejmé, že potřeba prevence je stále větší. Ve většině tříd se objevují mladiství, kteří se potýkají s úzkostmi, depresí, poruchami pozornosti či jinými psychickými potížemi.
Mladí lidé se na programech prevence učí, jak poznat u sebe či u ostatních začínající psychické potíže, jak se navzájem podpořit a kam se obrátit pro odbornou podporu, pokud to bude nutné. Všemi aktivitami se prolíná klíčová myšlenka prevence – je normální o duševním zdraví mluvit a není slabost říct si o pomoc.
V letošním školním roce Práh předpokládá realizaci přes 100 programů, z nichž více než 90 je již poptaných školami. Zúčastní se jich žáci a žákyně 7., 8. a 9. tříd základních škol, ale také studenti a studentky středních škol.
Programy povedou vyškolení preventisté pod záštitou psychologa ve spolupráci s peer preventisty – lidmi, kteří zažili psychické obtíže na vlastní kůži a mou sdílet svou autentickou zkušenost. Ta je pro mladé lidi lépe pochopitelná a zajímavější než obecná doporučení bez autentického příběhu.
Letos se programy prevence zaměří nejen na žáky a studenty, ale více také na další členy jejich rodin. Důvod pro tuto změnu přibližuje odborný garant Prahu Mgr. Jiří Šupa, Ph.D.: “Vzhledem k vyššímu zájmu o programy pro rodiče jsme se rozhodli zařadit do nabídky více možných termínů těchto setkání, která povedou peer preventisté mající vlastní zkušenost s psychickými obtížemi. Právě díky ní lépe představí rodičům, s čím se mohou jejich děti setkat a jak o tom s nimi podpůrně komunikovat.”
Vít Kratochvíl