Informační portál pro osoby
se specifickými potřebami

Kalendář akcí

Přidat vlastní akci

Mapa dárcovství 2025: Nová čísla, větší dopad, směřujeme k udržitelné filantropii

20. 12. 2025 Ostatní

Fórum dárců představuje výsledky Mapy dárcovství 2025, která přináší nejucelenější pohled na rozsah a trendy filantropie v České republice. Nová data Fóra dárců potvrzují dlouhodobě rostoucí zájem o podporu veřejně prospěšných projektů napříč celou společností – od nadací a nadačních fondů přes firmy až po jednotlivce. Fórum dárců je zveřejnil na Dárcovském summitu 2025, který se uskutečnil 25. listopadu 2025 v Kaiserštejnském paláci v Praze. Akce se konala pod záštitou prezidenta ČR Petra Pavla, místopředsedkyně Senátu PČR Jitky Seitlové a náměstkyně primátora hl. m. Prahy Alexandra Udženija.

„Nadační sektor v Česku dlouhodobě ukazuje, že je stabilním a spolehlivým partnerem pro veřejně prospěšné projekty. Letos podpora nadací a nadačních fondů vystoupala na 4,2 miliardy korun, což potvrzuje jejich rostoucí roli i odpovědnost vůči společnosti. Aby však filantropie mohla skutečně přinášet dlouhodobý efekt, musí být udržitelná – strategicky plánovaná, propojená napříč sektory a zaměřená na reálný dopad. Právě o to se jako Fórum dárců snažíme, a i letošní Dárcovský summit je tomu věnován,“ říká Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců.

Profesionální dárci: Nadace a nadační fondy jsou pilířem českého dárcovství

Podle aktuálních zjištění dosáhlo české dárcovství v roce 2024 hodnoty 15,8 miliardy korun (výrazný nárůst ze 14,1 mld. v roce 2023), které směřovaly na veřejně prospěšné účely. Firmy darovaly 7,7 mld. Kč (výrazný nárůst z 6,7 mld. Kč v roce 2023), individuální dárci 3,9 mld. Kč (mírný nárůst z 3,6 mld. v roce 2023) a nadace a nadační fondy 4,2 mld. Kč (výrazný nárůst ze 3,8 mld. v roce 2023).

Další znatelný nárůst zaznamenaly DMSky kvůli povodním, který opět ukázal, že Češi neváhají pomoci, konkrétně pomohli 64 mil. Kč zasláním necelých 800 tisíc DMS.

Podle Mapy dárcovství v České republice aktuálně působí 3 427 nadací a fondů, které rozdělují 4,2 mld. korun a 467 (14 %) z nich je založeno firmami a 2 960 (86 %) jinými subjekty. Nejčastěji podporují vzdělávání, vědu a výzkum (21 %), další oblast pomoci tvoří děti, mladí
a rodina (15 %), v těsném závěsu je kultura a památky (14 %), pomoc nemocným a lidem s handicapem (13 %), pomoc sociálně znevýhodněným (13 %) a humanitární a lidská práva (7 %).

Nadace a nadační fondy tak vykazují stabilní a v mnoha oblastech rostoucí úroveň podpory. Meziročně vzrostl počet těchto subjektů působících v České republice o 191. Objem rozdělených nadačních příspěvků také nadále stoupá, jak ukazuje letošní podpora ze stran nadačních subjektů, která vystoupala k částce 4,2 mld. Kč. Tento nárůst je především zásluhou nefiremních nadačních subjektů.

Celkově tak nadace a nadační fondy nejen udržují, ale i posilují svou pozici stabilního pilíře českého dárcovství. Celkově rozdělily české nadace a nadační fondy o úctyhodných 400 mil. korun více než v roce 2023 (nárůst přibližně o 10,5 %).

Veřejnost a dárcovství – jak se mění přístup k dárcovství v Česku

Největší motivací k darování finančních prostředků zůstává dobrý pocit z darování, který uvádí 81 % dárců. Na druhé straně však zůstávají významným rizikem podvodné a netransparentní sbírky. S těmi se v posledním roce setkalo 24 % dárců, stejně jako v loňském roce.

Češi podle aktuálního průzkumu nejčastěji hledí převážně na zaměření sbírky, tedy komu či čemu peníze pomohou.  Druhým důležitým motivem je transparentnost pořádající organizace či platformy, kde je oproti loňskému roku nárůst důrazu.

Důvěra je tedy základ dárcovství, přičemž ta ve veřejně prospěšný sektor jako celek roste. Zatímco v loňském roce mu důvěřovalo 60 % Čechů, letos už je to 63 %. Dárci před svým přispěním zvažují hlavně, komu peníze pomohou (68 %) a jak budou využity (61 %).

Význam reputace neziskové organizace či platformy se rovněž zvýšil. Osobní zkušenost se sbírkou nebo platformou zůstává důležitá přibližně pro třetinu dotázaných. Nejméně důležité pro své rozhodování považují lidé v Česku spolupráci se známou osobností nebo komunikační kampaň v médiích.

Vliv současné situace na dárcovství

Více než čtvrtina dárců uvádí, že daruje v současnosti méně než dříve. Za hlavní důvod považují snížení příjmu nebo snížení životní úrovně a všeobecné zdražování.

Pětina z nich se domnívá, že v aktuální ekonomické situaci by potřebným měl pomáhat spíše stát. Podobnému podílu dotázaných vadí, že vzniká příliš mnoho sbírek. Pro každého desátého je důvodem k omezení darování špatná zkušenost s konkrétní sbírkou či sbírkovou platformou.

Obdobně jako v minulém roce pouze každý desátý dárce uvádí, že v současnosti daruje více než dříve. Častěji se jedná o pravidelné dárce. Téměř polovina z nich vnímá v současné ekonomické situaci pomoc druhým jako ještě potřebnější, pro obdobný podíl dárců je hlavním důvodem zvýšení příjmu v posledním roce.

Jak Češi nejčastěji darují

Nová data ukazují, že nejoblíbenější způsob darování představuje nákup sbírkového předmětu (73 %). Následuje internetová platba (70 %), hotovostní dar (58 %) a dárcovská SMS (49 %).

Udržitelná filantropie jako klíč k dopadovým projektům

·         Individuální dárcovství citlivě reaguje na situaci ve společnosti, ale má tendenci podporovat vybrané téma dlouhodobě.

·         Nejsilnější motivací k darování je stále dobrý pocit.

·         Češi očekávají společensky odpovědné chování i od firem, ale ty jsou v dárcovství opatrné a velmi obezřetně reagují na ekonomický vývoj (často s velkým předstihem).

·         Nadace a fondy zvyšují úroveň podpory, začíná se pomalu projevovat role významných jednotlivců jako zakladatelů nadací a fondů.

·         Potřeba rozvoje spolupráce státu, firem, úspěšných osobností byznysu a soukromého nadačního sektoru.

Filantropie jako společenská investice

Nová data Mapy dárcovství 2025 tedy dokazují, že dárcovství v Česku už dávno není okrajovým tématem. Stává se výraznou společenskou investicí, která:

·         podporuje vzdělávání a budoucí generace,

·         posiluje udržitelnost společnosti,

·         reaguje na sociální i environmentální výzvy,

·         a přináší stabilní, rostoucí zdroje pro neziskový sektor.

Fórum dárců během Dárcovského summitu 2025 představí také doporučení pro dlouhodobé plánování filantropických aktivit a efektivní práci s rostoucím objemem prostředků.

Dárcovská SMS – Češi poslali skrze DMS už přes miliardu korun!

Dárcovská SMS oslavila v roce 2025 další velký úspěch. Od svého spuštění v roce 2004 umožnila lidem přispívat na dobročinné projekty jednoduše – prostřednictvím mobilního telefonu. Od této doby dárci poslali přibližně 27,2 milionu dárcovských SMS, a právě letos DMS překročila významný milník: celková vybraná částka přesáhla 1 miliardu korun.

K dosažení milníku výrazně přispěly tradiční a dlouhodobě oblíbené projekty. Nejsilnější byl projekt Pomozte dětem! (KURE), který v dubnu zaznamenal 35 567 DMS v celkové hodnotě přes 3,5 milionu korun. Významnou podporu získal také projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu (SVETLUSKA) s 13 529 DMS – 636 851 korun a projekt organizace Centrum Paraple (PARAPLE) s 5 452 DMS – 324 538 korun.

Inovace DMS

Za poslední roky prošla dárcovská SMS několika inovacemi a projekt DMS neustále roste – je možné skrze ni darovat opakovaně, získat potvrzení o daru a dárce si také může vybrat již ze šesti cenových hladin, neboť od září 2025 nabízí dvě nové cenové hladiny pro jednorázové i pravidelné příspěvky: 290 a 490 korun. Navíc funguje napříč celou Českou republikou a podporuje organizace ve všech regionech. Dárcovská SMS tak i po dvaceti letech dokazuje, že spojení technologie a solidarity může mít výrazný dopad.

Mapa dárcovství 2025: Nová čísla, větší dopad, směřujeme k udržitelné filantropii

Zdroj: Fórum dárců

Partneři

logo Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR logo T-Mobile logo INSPO logo Czi logo Transkript logo Grantový diář logo Handycars