Efektní titulky mohou působit moderně a atraktivně, ale pro neslyšícího diváka znamenají často zmatek bez kontextu. Pokud má být video skutečně přístupné, měl by styl ustoupit funkci.
V poslední době se rozšířila móda různě „akčních“ titulků – blikajících, naskakujících po jednotlivých slovech, efektně stylizovaných. Tyto trendy působí na první pohled atraktivně, a zvláště slyšící tvůrci je rádi využívají jako vizuální doplněk. Jenže právě v tom je problém: forma přebíjí funkci.
Efekt může být rušivý i pro jazykově citlivého diváka. Pro neslyšícího však jde doslova o zmatek bez kontextu. Zatímco slyšící vnímá obsah především sluchem a titulky jsou pro něj podpůrné, neslyšící se na ně spoléhá jako na hlavní zdroj informace. A když jsou titulky animované, roztříštěné a navíc rychlé nebo pomalé, ztrácí člověk nejen orientaci, ale i možnost sledovat obraz jako celek.
Při běžném užívání přístupných titulků se zobrazuje celý řádek či dva najednou. Divák má prostor přečíst text vlastním tempem – někdo rychleji, někdo pomaleji – a během zbývajícího času může vnímat i obraz. Dobrý titulek zůstává dostatečně dlouho na to, aby byl smysluplně přečten bez stresu. Umožňuje soustředit se nejen na slova, ale i na obrazovou složku videa.
Tento problém se ještě prohloubí, pokud divák nezná obsah videa. U prvních několika vteřin s roztříštěnými titulky se tak stává, že místo aby video vnímal, pouze s vypětím sleduje plynutí textu. Základní informaci přitom nedostává. Až přechod na přístupnou verzi se statickými titulky v rozumném tempu umožní pochopit, o čem vlastně šlo. A právě v ten moment si člověk uvědomí, jak zásadní roli hraje samotná forma zobrazení informací.
Nejde jen o rychlost. Dalším častým nešvarem je nesmyslné dělení vět – například když se na konci řádku ocitne osamocená předložka. Takto narušené větné členění výrazně snižuje srozumitelnost a rytmus čtení. Místo přirozeného sdělení dostává divák sekvenci fragmentů, ze kterých si těžko skládá smysl. V důsledku je celá pozornost zaměřená jen na čtení, zatímco obraz, děj a emoce zůstávají upozaděny, nebo úplně mizí.
V praxi tak dochází k paradoxní situaci – člověk sice video sledoval, ale vlastně ho nevnímal. Protože místo aby se díval, bojoval s titulky.
Smyslem tohoto článku není odmítat kreativitu nebo vizuální hravost. Ale je třeba si připomenout, že titulky nejsou designový doplněk. Jsou především nástrojem komunikace. A pokud chceme tvořit obsah, který bude opravdu pro všechny, měla by forma sloužit funkci. Ne ji nahrazovat.
Porovnání přístupnosti „akčních“ a normálních titulků.
Autor: Ladislav Kradochvíl
(ohluchlý ve40 letech)
Autor článku
Ladislav Kratochvíl
Ohluchlý hudebník, zakladatel a provozovatel portálu www.kochlear.cz, který se zabývá životem bez zvuků, autor publikací o neslyšení, bloger na iDnes a Medium Seznam, externí spolupracovník Expertní komise pro skryté titulky při ASNEP.
Fórum dárců představuje výsledky Mapy dárcovství 2025, která přináší nejucelenější pohled na rozsah a trendy filantropie v České republice. Nová data Fóra dárců potvrzují dlouhodobě rostoucí zájem o podporu veřejně prospěšných projektů napříč celou společností – od nadací a nadačních fondů…
Pražská integrovaná doprava oznámila na svých webových stránkách několik novinek, které začnou platit od 1. ledna 2026. Jedna z těchto novinek se týká i držitelů průkazů ZTP a ZTP/P. Ti budou nově mít nárok na jízdné zdarma i ve…
Bezplatný kurz, který připravila Česká asociace paraplegiků – CZEPA, vás naučí vytvořit vlastní web nebo e-shop! Máte nápad na vlastní podnikání, ale nevíte, kde začít? Chtěli byste prodávat své výrobky, nabízet služby nebo se prostě prezentovat…